Zapraszamy do odwiedzin na poniższej stronie:
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PONIŻSZYM ARTYKUŁEM.
********************************************************************************
Wszawica jest chorobą, powodowaną przez pasożyta — wesz głowową (pediculus capitis). Pasożyt ten żyje wyłącznie na owłosionej skórze głowy człowieka i żywi się jego krwią. Wielkość dorosłego owada nie przekracza 2–3 mm. Larwy wszy (gnidy) mają kolor białawo-brązowy, a rozmiarem przypominają główkę szpilki. Samica składa zwykle od 6 do 8 jaj dziennie przez kolejne 20 dni. Dzięki substancji klejącej mocno przyczepiają się do skóry głowy. W ciągu 10 dni z jajeczek wylęga się larwa, która następnie przekształca się w dorosłego osobnika. Pasożyt żywi się wyłącznie krwią człowieka. W miejscu ukąszenia powstaje niewielkie zgrubienie, które swędzi i piecze. Wesz głowowa potrafi jedynie pełzać, dlatego też zarazić się nią można tylko przez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Z tego też powodu, największe zagrożenie zakażeniem występuje wśród dzieci i młodzieży, które w przeciwieństwie do osób dorosłych nie zachowują wystarczającego dystansu - przytulają się głowami w trakcie zabawy, śpią obok siebie w czasie poobiedniej przerwy, pożyczają sobie nawzajem szczotki czy gumki do włosów.
Powszechne przekonanie, że występowanie wszy związane jest z brudem, ubóstwem oraz brakiem przestrzegania podstawowych zasad higieny, spowodowało, że temat wszawicy jest w naszym kraju tematem tabu. A fakty są takie, że wszawica od zawsze, występuje na całym świecie. Problem dotyczy wszystkich kontynentów, stref klimatycznych i populacji. Wszawica głowowa częściej dotyczy dzieci niż osób dorosłych. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Wszawicą można zarazić się w przedszkolach, szkołach, na koloniach i obozach organizowanych dla dzieci i młodzieży, przez pożyczanie czapek, szalików czy wspólne korzystanie z grzebieni. Miejscem gdzie wszawica występuje najczęściej są szkoły i przedszkola. Z powodu braku edukacji rodziców jak również kadry pedagogicznej najbardziej cierpią dzieci. Te, u których stwierdzono chorobę są wykluczane z grupy i wyśmiewane przez rówieśników.
Wszawicą można zarazić się TYLKO przez bezpośredni kontakt, dlatego zaleca się, aby:
Najbardziej charakterystycznym objawem wszawicy jest świąd. Gdy nasze dziecko nieustannie drapie się po głowie, należy niezwłocznie skontrolować skórę głowy i włosy dziecka. Gnidy (jaja wszy) występują zwykle u nasady włosów, mają biały kolor i przypominają łupież (w przeciwieństwie do łupieżu nie da się ich łatwo usunąć). Wszy występują najczęściej za uszami i z tyłu głowy tuż nad karkiem. Dorosłe osobniki widoczne są gołym okiem. Ponieważ odnóży nie widać, wyglądają jak „ziarenka sezamu". Jeżeli stwierdzimy lub tylko podejrzewamy u dziecka wszawicę, powinniśmy niezwłocznie przejrzeć głowy pozostałych domowników i skontaktować się z farmaceutą lub lekarzem.
Wszawicę można wyleczyć. W tym celu należy:
**********************************************
WAŻNA INFORMACJA !
Na terenie miasta Rybnika od stycznia br. funkcjonują 4 punkty nieodpłatnych porad prawnych oraz 2 punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Szczegóły dotyczące beneficjentów nieodpłatnej pomocy prawnej,dziedzin prawa oraz form udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej bądź nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,a także sposobu umawiania spotkań w tych punktach dostępne są na miejskiej stronie internetowej pod linkiem:
***************************************************
ZARZĄDZENIE NR 11/ 2018
DYREKTORA PRZEDSZKOLA NR 22 W RYBNIKU
z dnia 20.11.2018r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu działania elektronicznego systemu rejestracji godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
na podstawie art.68 ust.1 pkt. Ustawy z dnia 14.12.2016 Prawo oświatowe,
zarządza się, co następuje:
§ 1
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wykonanie zarządzenia powierza się Intendentce przedszkola
Dyrektor Przedszkola nr 22 w Rybniku
Mgr Olga Wodecka-Oskroba
załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora nr 11/2018
REGULAMIN DZIAŁANIA ELEKTRONICZNEGO SYSTEMU REJESTRACJI GODZIN POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU NR 22 W RYBNIKU.
a) od godziny otwarcia przedszkola, w przypadku przyprowadzenia dziecka do przedszkola bez elektronicznej rejestracji,
b) do godziny zamknięcia przedszkola, w przypadku wyjścia dziecka z przedszkola bez elektronicznej rejestracji.
***********************************************************************************
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA
Indywidualne nauczanie, pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz kształcenie uczniów niepełnosprawnych:
Podstawy prawne kształcenia specjalnego i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zawarte są w następujących dokumentach:
1) Kształcenie specjalne:
• art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.)
Podstawą organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną w tym specjalistyczną.
• art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.)
Dyrektor szkoły lub placówki odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz.1578)
3) Indywidualne nauczanie w odniesieniu do przedszkoli:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.
w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. poz. 1616)
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r., poz. 1591)
* Na stronie głównej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl) w zakładce: „Zwiększenie szans” , a następnie w zakładce „pomoc psychologiczno-pedagogiczna” znajdują się materiały dla rodziców.
* Informacje pochodzące ze strony www.men.gov.pl:
Ilekroć jest tutaj mowa o „szkole”, należy przez to również rozumieć „przedszkole”
Kształcenie specjalne
• Uczeń na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, ma otrzymać wsparcie w szkole. To gwarantuje mu prawo oświatowe.
• Dyrektor szkoły wraz z nauczycielami ma obowiązek dostosować sposób organizacji zajęć szkolnych do wskazań zawartych w tym dokumencie oraz potrzeb ucznia, które zostaną rozpoznane podczas wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, która musi zostać dokonana po dostarczeniu do szkoły orzeczenia.
• Rodzice mogą wziąć udział w tej ocenie i powinni zostać poinformowani przez dyrektora szkoły o takiej możliwości.
• Szkoła ma obowiązek opracować dla ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, tzw. IPET. W tym programie ma być określone jakimi zajęciami uczeń będzie objęty i w jakiej formie będą one realizowane.
• Może się zdarzyć, że część zajęć będzie miał z rówieśnikami w klasie lub mniejszej grupie, a część zajęć będzie prowadzona w formie indywidualnej w ramach kształcenia specjalnego. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb ucznia.
• Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować rodziców i opiekunów dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi o spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów opracowujących indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. To rodzic najlepiej zna swoje dziecko i musi mieć wpływ na ustalenie organizacji kształcenia.
Indywidualne nauczanie:
• Nie można utożsamiać indywidualnego nauczania z kształceniem specjalnym uczniów z niepełnosprawnościami. Uczniowie z niepełnosprawnościami powinni uczyć się w szkole ze swoimi rówieśnikami.
• Indywidualne nauczanie jest formą kształcenia przeznaczoną tylko dla uczniów chorych, którym stan zdrowia czasowo uniemożliwia chodzenie do szkoły. Chodzi o uczniów, którzy są po wypadkach, z urazami, z ciężkimi chorobami, np. nowotworowymi. To do tych uczniów kierowane są przepisy, które gwarantują im możliwości realizacji obowiązku szkolnego w czasie, kiedy nie mogą uczęszczać do szkoły i dlatego realizują zajęcia edukacyjne w domu. Uczeń wraca do szkoły, jeśli jego stan zdrowia poprawi się.
• Niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie. Uczeń z uwagi na swoją niepełnosprawność ma mieć w miarę możliwości i swoich potrzeb odpowiednio zorganizowane zajęcia w szkole w ramach indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET).
• Przy organizowaniu indywidualnych zajęć w szkole dla ucznia z niepełnosprawnością nie jest potrzebna zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ani tym bardziej orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
• Uczniowie z niepełnosprawnościami mogą mieć zajęcia organizowane z klasą, a także indywidualnie lub w małej grupie. Potrzebę organizacji zajęć indywidualnych lub zajęć w małej grupie określa zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w szkole. Zespół ten opracowuje dla ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Rodzice uczniów włączeni są w pracę zespołu. Potrzeby w tym zakresie mogą być również określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia:
• Uczniowie chorzy, którym stan zdrowia umożliwia chodzenie do szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu wymagające zajęć w formie indywidualnej, mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (na podstawie opinii wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną).
• Zindywidualizowana ścieżka obejmuje zajęcia wspólne z klasą i zajęcia indywidualne z uczniem w szkole. Ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie dotyczy uczniów obejmowanych kształceniem na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy obejmowani są różnymi formami wsparcia na terenie szkoły – w tym również
• indywidualnymi zajęciami – na podstawie indywidulanych programów edukacyjno-terapeutycznych.
• Liczba godzin zajęć uzależniona jest od potrzeb i możliwości ucznia. Zadaniem dyrektora szkoły jest ustalenie tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w klasie z rówieśnikami (z uwzględnieniem opinii publicznej poradni oraz konieczności realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach). Brak określenia w przepisach minimalnego lub maksymalnego wymiaru godzin zajęć realizowanych indywidualnie z uczniem pozwala dyrektorowi zaplanować i zorganizować proces kształcenia ucznia odpowiadający jego potrzebom i możliwościom psychofizycznym. Takie elastyczne rozwiązanie wzmacnia obowiązki szkoły w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem.
• Nie można odmówić uczniowi niepełnosprawnemu nauki w szkole. Uczeń z niepełnosprawnościami ma takie same prawo do edukacji w szkole jak uczeń pełnosprawny. Prawo ucznia jest jednocześnie zobowiązaniem dla szkoły. Uczeń z niepełnosprawnościami ma mieć w ramach swoich możliwości zajęcia w szkole.
• Tylko stan zdrowia ucznia może powodować, że zajęcia muszą być organizowane w domu.
• Szkoła musi nie tylko dostosować formę zajęć do zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i wskazać ją w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, ale wykorzystać wszystkie możliwości wsparcia ucznia i nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem, jakie wynikają z przepisów prawa, by umożliwić uczniowi z niepełnosprawnością bezpieczny pobyt w szkole, opiekę i dostosowanie metod pracy do jego potrzeb i możliwości (np. zapewnić pomoc dodatkowego nauczyciela lub personelu pomocniczego, zapewnić odpowiedni sprzęt specjalistyczny, dostosowane podręczniki i materiały edukacyjne, dostosowane metody pracy).
• Celem wszystkich działań powinno być wspieranie funkcjonowania dziecka w grupie rówieśników. Przepisy prawa dają szereg możliwości dyrektorowi szkoły, jak i nauczycielom w tym zakresie, którzy powinni z nich korzystać.
* W Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE) - www.ore.edu.pl został powołany Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych , który zajmuje się tematyką kształcenia specjalnego i edukacji włączającej. Wszystkie informacje znajdują się na podanej stronie.
* Ponadto informacje dotyczące edukacji włączającej zamieszczone zostały także na stronie kuratorium oświaty w Katowicach : www.kuratorium.katowice.pl
*****************************************************************************
7:00 - 8:15
Schodzenie się dzieci, swobodne zabawy według zainteresowań dzieci, zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, swobodna działalność plastyczna, praca nauczycielki z dziećmi indywidualnie lub w małym zespole.
8:15 - 9:00
Zestaw ćwiczeń lub zabaw porannych, zabiegi higieniczne, śniadanie, przygotowanie do zajęć.
9:00 - 11:20
Organizowanie sytuacji wychowawczo - dydaktycznych sprzyjających osiąganiu celów z zakresu wychowania umysłowego, zdrowotnego, społeczno - moralnego i estetycznego z całą grupą wg programu wychowania przedszkolnego:
Swobodna działalność dzieci w zależności od potrzeb i aktualnych zainteresowań, życzeń
i oczekiwań dzieci, ich kondycji psychicznej i fizycznej w danym dniu, pogody - mogą to być : zajęcia i zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy tematyczne, konstrukcyjne badawcze, ruchowo - taneczne, dydaktyczne, spacery, zabawy w ogrodzie.
11:20 - 12:15
Zabiegi higieniczne,czynności samoobsługowe oraz porządkowe, obiad.
12:15 - 16:30/ oddział szkolny 12.15- 15.30
Poobiedni odpoczynek - słuchanie literatury, oglądanie książek, zabawy relaksacyjne, organizowanie sytuacji dydaktycznych z całą grupą, zespołowo lub indywidualnie, swobodna działalność dzieci j.w.; zabawy w ogrodzie, praca wspomagająca indywidualna lub z małą grupą; zabiegi higieniczne, podwieczorek; swobodna działalność dzieci, prace porządkowo - gospodarcze, kontakty indywidualne z rodzicami.
***************
Przedszkole nr 22 w Rybniku-Gotartowicach jest placówką 4-oddziałową, do której uczęszcza 100 dzieci. Obecnie zatrudnionych jest 14 nauczycielek (w tym dyrektor) oraz 13 osób kadry administracyjno-obsługowej.
Większość nauczycielek posiada wykształcenie wyższe magisterskie kierunkowe, niektóre z nich legitymują się dodatkowymi kwalifikacjami w zakresie nauczania języka angielskiego, terapii pedagogicznej oraz logopedii. W przedszkolu pracuje również pedagog specjalny oraz psycholog.
Przedszkole jest czynne w godz. 6.30-16.30. Jeden oddział zlokalizowany jest w pobliskiej Szkole Podstawowej nr 20. Dzieci korzystają z posiłków przygotowywanych przez kuchnię przedszkolną.
Mocne strony placówki- atuty:
- budynek ocieplony z estetyczną, nową elewacją oraz bezobsługowym, ekologicznym ogrzewaniem-pompa ciepła
- ogromny, „zielony” plac zabaw przy przedszkolu
- przystanek autobusowy w pobliżu przedszkola,
- posiłki przygotowywane w kuchni przedszkolnej,
- wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej (dodatkowe uprawnienia: język angielski, logopedia, terapia pedagogiczna)
- miejsca i instytucje w pobliżu przedszkola, (Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego, OSP Gotartowice, biblioteka filia nr 3, Rada Dzielnicy Gotartowice)
Słabe strony placówki- wymagające poprawy (naprawy):
- ogródek przedszkolny z przodu budynku,
- płot
- brak miejsca dla wszystkich chętnych dzieci (dane z rekrutacji)
Misja placówki
Misja Przedszkola ma się opierać na czterech filarach:
1) DZIECKO…
…by było solidnie przygotowane do podjęcia nauki w szkole oraz by potrafiło się odnaleźć w świecie XXI wieku.
2) RODZICE…
... by darzyli zaufaniem placówkę i z chęcią powierzali nam swoje pociechy.
3) PRACOWNICY PRZEDSZKOLA…
… by praca w naszym przedszkolu była dla nich satysfakcjonująca.
4) PRZEDSZKOLE…
… by cieszyło się powszechnym uznaniem i poważaniem w środowisku.
Cała przedstawiona przeze mnie koncepcja rozwoju Przedszkola nr 22 jest oparta o tworzenie dziecku warunków optymalnego rozwoju we wszystkich sferach: emocjonalnej, poznawczej, fizycznej i społecznej. Jeśli dane mi będzie nadal kierować przedszkolem, wciąż będę dążyć, do tego aby cały personel oraz rodzice, mieli świadomość, że tak pojęta integracja przynosi korzyści zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
Patrząc na minione doświadczenie, wiem, że urzeczywistnienie tejże misji będzie wymagało angażowania całego personelu pedagogicznego, administracyjno-obsługowego, jak również rodziców. Efektem tego będzie przedszkole, w którym dzieci będą się czuły szczęśliwe, spełnione, bezpieczne i ważne, a co szczególnie jest warte podkreślenia- będą tu przychodziły z nieskrywaną radością.
Moja wizja rozwoju placówki na lata 2023-2028:
- Rada Dzielnicy Gotartowice, organizowacja imprez dla dzieci: Dzień Dziecka, Mikołajki, itp.,
- OSP Goratowice, obchody Dnia Strażaka, pogadanki dla dzieci odnośnie bezpieczeństwa podczas kontaktów z ogniem, pokazy użycia sprzętu gaśniczego itp.,
- Aeroklub ROW Rybnik,
- właściciele pobliskich sklepów i firm,
- Biblioteka filia nr 3, wizyty dzieci na zajęciach bibliotecznych, zaznajomienie z książką oraz działaniem biblioteki, cykliczne wyjścia,
- SP nr 20: lekcje pokazowe dla dzieci 6-letnich, wspólne inicjatywy edukacyjne, wymiana doświadczeń,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna: diagnozowanie dzieci, warsztaty wspomagające rodziców, nauczycieli,
- placówki edukacyjne zarówno publiczne jak i niepubliczne: wspólne warsztaty, wymiana doświadczeń, kontakt korepondencyjny- kartki okolicznościowe (przedszkole w Niemczech)
- przedszkola i placówki z zagranicy dzięki uczestnictwu w programie E-Twinning,
- Policja oraz Straż Miejska w Rybniku: pogadanki i zajęcia profilaktyczne dla dzieci,
- Schronisko dla Zwierząt w Rybniku,
- Związki Zawodowe: kopalnianie i oświatowe.